torsdag 4 februari 2010










En ska som jag har konstaterat är att jag är alltid väldigt aktiv runt månadsskiftet, det är då jag är ute och fotar 3-4 gånger sen gör jag nästan inget alls under mitten av månanden. Vet inte om det är så att jag måste återhämta mig efter att missa så mycket natt sömn. Att jag är lat nästa helg eller om det har något med en mystisk trötthet i mitten av månaden. Jag kanske borde lära mig att utnyttja mörkret vi har på kvällarna, men problemet är att jag går. Sent på kvällen blir det rätt jobbigt, speciellt då jag gärna är ute 2-4 timmar i sträck. Även om jag skulle gå direkt när det mörknar skulle jag få problem med mat, och att min kropp skulle bli himla trött av att köra på reservenergi. Har testat det en gång, det räckte! Fick gå på enbart vilja i 2,5 km, och då finns det inget som heter foto. Då är det bara mat och hem som hägrar. I alla fall jag var ute den 30 januari, samma natt som aftonbladet hade skräckrubrikerna i natt kan det bli 35 minusgrader! Det blev det såklart inte, i alla fall inte i lilla vingåker. Jag hade fått en ide om hur jag kunde ta lite översikts bilder över stan, genom att gå upp den berömda vannallabacken, förövrigt vingåkers enda riktiga backe. Min ide funkade faktiskt ganska, visst jag fick inte fri sikt över vingåker, men de träd som kom med i bilden passar och blir ett rätt bra element i bilden. Efter att pulsat i snö där kommer jag till en del av vingåker jag aldrig vart i, fantastiskt att det kan finnas något sånt i ett samhälle i vingåkers storlek. Men det finns inget annat än hus uppe i vannalla, därför är man aldrig där om man inte ska till någon som bor där. Förövrigt var promenaden rätt händelselös, förutom att jag fick en stor vilja av att spring in på någras tomter för att ta översikt foton över vingåker. När man gick på gatan och såg synen mellan husen var det svårt att inte utnyttja någons tomt lite. Men jag höll mig, också mycket för att det började bli tid för morgonpigga att vakna, innan min promenad var över hälsade gryningen lite på mig. Det är en av de sakerna jag gillar med att foto på morgonen, man går där helt ensam i mörkret. Inga bilar, inga människor, ingen stress. Sen är det ju alltid trevligt att följa hur himlen blir mer och mer blå och hur gryningen gör entré. Det var kallt ute, därför blev det nytt rekord i antal plagg som jag använde. Har tagit en bild på alla plagg efteråt för att visa hur mycket kläder jag använder, bästa metod enligt mig mot kyla är lager, lager och lager av kläder. Foto är en minst sagt nerkylande aktivitet, därför behöver du så mycket kläder. Stå nerbäddad i snö till knäna medan du väntar på en 2 minuters slutartid kyler på lite. Men nu ska ni se på de bilderna jag tog, är lite bekymrad över att det blev så få. Bild beskrivning till den sista bilden: mina kläder som jag använde, 5 lager på överkroppen, 3 på underkroppen, 3 vantar på ena handen, 2 på andra, 1 mössa och en buff till halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar