lördag 28 november 2009

3 november, med hjätat i halsgropen...

Hej!
Nu var det dags att uppdatera bloggen igen vad jag hållt på med de senaste tre veckorna. Vi börjar med den äldsta fotorundan, som jag hade den 3 november som titeln säger.

När jag sitter i skolan sitter jag och söker på när nästa fullmåne ska vara, och till mitt stora besvikelse märker jag att det var dagen innan. Men medan jag sitter på tåget på väg hem, märker jag till min stora glädje en knall gul måne som lyser upp hela himlen. Det börjar klia i hela kroppen äntligen ska jag få testa att fota lite med helt naturligt ljus, i naturen.. =)

Så jag springer i stort sett hela vägen hem, slänger av mig kläderna och byter till varmare kläder och letar upp stativ och kamera. Sen tigger jag till mig skjus ut till en rastplats så jag ska hinna till en sjö innan månen hinner flytta sig så pass långt att jag inte kan utnjttja den ljus över sjön.

Efter många foton över sjön och månnen, går jag mot kejsäter. För att se om man kan fota upp i bokskogen och få månens ljus att spela. Detta går minst sagt urkasst, allt för lite fukt i luften, och molnen gör ljus källan bristfällig. Sen ska jag även erkänna att jag glömde ställa om ISO talet. Men det ska nog funka när vi får lite snö som kan reflektera ljuset, och när jag kommer ihåg att ställa om ISO:t.

Det hoppas jag i alla fall, fotar runt lite på skolan. Innan jag beger mig upp i skogen. Där jag naivt tror att jag ska hitta några mångator längst vägen. Men det blir knappast det jag får se, utan den iden går fasansfullt illa i kras. det är så mörkt så jag endast ser den grusväg jag går på, och eftersom ISO:t fortfarnade är illa inställt lyckas jag inte alls få några snygga effekter där månen tittar fram.

Det enda jag lyckas med är att skrämma upp mig själv i höga skyn, jag kan säga er att man inte känner sig så stor. När man går på en vit gata, omringad av höga träd, som gör att man är omsluten av mörker och endast ser den vägen man går på. Det hela slutar med att jag vänder, efter att lyckats skrämma något stort djur som dundrar iväg i skogen precis brevid mig. Så har jag fått nog, men jag ska nog försöka mig på det igen, då jag vet att det kommer öppen mark, där månnen ska lysa! Men då till cykel, som gör att jag kan se något mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar