söndag 8 november 2009

oktober 28....


När väl min grund idé och jag fått min fjärrutlösare (som jag insett att jag skulle behöva), så stod det klart att oktober lovet skulle vara det datumet jag på riktigt skulle börja göra något praktiskt. Men vädret var inte precis med mig, utan nästan bara molniga nätter utan varken stjärnor eller månen. Som jag kommer att behöva när jag ska fota naturbilder.

Men den 28/10 vänder det, äntligen visar sig månen! Tyvärr är jag alldeles för trött för att bege mig ut och fota, så jag går och lägger mig. Ihop om att jag som alltid ska vakna under natten och då känna mig piggare och kunna gå ut och fota.

Första gången jag vaknar är vid 2, men jag känner mig fortfarande allt för trött, och jag litar på att min nattcykel ska göra så jag vaknar ännu en gång medan det fortfarande är mörk.

Det gör jag även, klockan 4 vaknar jag återigen, denna gång en aning piggare. Men med stor möda lyckas jag ta mig upp och klä på mig som jag skulle iväg på polar resa. Det är väldigt kallt att fota, det kan jag lova er!

Vid halv 5 har jag tagit mig ut, och det tar inte länge förrän jag njuter av den kalla luften. Men framför allt att vara ute och fota, då spelar det ingen roll vad klockan är. Eller på vilket humör man är, bara man har en kamera och gärna lite skön musik i öronen. Tyvärr har månen gått och lagt sig, men det är alldeles stjärnklart och frosten glittrar i ljuset från gatlyktorna och från den annalkande gryningen. Fotot går klart mycket bättre än vad jag hoppats på, men då månen saknas tvingas jag ändra min påtänkta rutt. Ett problem som jag har märkt är att hur svårt det kommer att bli att sätta in manuella skärpan när man ska fota stjärnor. Då man inte ser hur skarpt eller oskarpt det blir borde jag säga med resultatet i hand. Jag har inte heller inte tiden för att ta en massa olika exponering, för att se till att få en bra bild. Då gryningen är en jagande faktor, under hela fotorundan.

Men efter första fotorundan är jag positivt överraskad över hur många bra bilder det blev, men nästa gång får jag vara tidigare iväg.. Så jag slipper stressa över att det inte längre kommer vara mörkt utan att nått mitt slut mål, som det blev denna gång…

1 kommentar:

  1. Ser bra ut! Sköna färger!
    Träna på att ställa in oändligt med manuell fokus så att du kan göra det i mörker. . En liten diodlampa kan man ha med sig för att kolla objektivinställningarna. Jag har funnit att det är enklast att ställa skärpa på måne & stjärnor manuellt.
    mina egna stackars försök.
    http://www.blipfoto.com/view.php?id=214933&month=11&year=2008

    http://www.blipfoto.com/view.php?id=96165&month=1&year=2008

    http://www.blipfoto.com/view.php?id=105111&month=2&year=2008

    SvaraRadera