söndag 8 november 2009

En början, som ger hopp och tvingar till förändringar...

Det som har tagit mest tid hittills är att komma på min projektidé, men även hur jag ska utforma denna fotobok. Med vilka kapitel kan man ha, och mycket i tänkande runt det har gott ut på att tänka foto idéer. Man kan säga att jag redan har utformat mycket av min fotobok i huvudet innan jag har börjat fota. Tänkt vilka miljöer som skulle göra sig bra på bilden, vilket ljuskälla det är där eller hur jag ska förfalska en ljus källa som ska ge bilden liv.

Många av mina bilder idéer har funkat, såklart med olika resultat men ändå gett mig en stabil grund att stå på. Jag känner mig inte längre jätte stressad, utan jag har ett bra grundmaterial som jag kan lite på att det funkar. Men vissa bild idéer som man hade har inte alls funkat beroende på att kameran inte alls har samma fantastiska ljus upptagning som ögonen har. Detta kommer att ställa till det för mig, om jag ska ha en uppdelning natur kontra stad. Då jag kommer att vara grovt beroende av månen, och inte alls kan förmedla det fantastiska ljusskådespelet i skogen som jag hade tänkt från början. Men innan jag fått ett tillräckligt stort material kan jag inte riktigt börja fundera på hur jag vill göra. Men det lutar att jag just får göra en fotobok uppdelad i naturligt ljus och konstgjort ljus istället, för man kan fota skogsmiljöer i städerna som är skogsliknade. Men att man fått sitt ljus från gatulampor istället för månen och det ljus som finns där naturligt. Men det är förtidigt att yttra sig om än.

Nu tänkte jag lätta upp det hela lite med att visa lite vad jag har gjort och hur jag gjort hittills.. Dags för att beskriva någon foto runda syns snart!

1 kommentar:

  1. Previsualisering är viktigt. Men inte lag. MAn ska kunna göra lappkast, eller låta impulser ta över.

    Svår balansgång, impuls & plan.

    Jul& Nyårshelgen brukar vara en fantastisk tid att fota. Månljus går faktiskt. Du kanske får ta till lite av skolans canoner & ljusstarka objektiv...(?)

    SvaraRadera