söndag 8 november 2009

idéskiss och tidplan

Efter många veckor av tänkande kom jag äntligen fram till en idé som jag kunde genomföra under tillräckligt kort tid, och utan att utsätta mig själv för faror. Men tack vare att jag hamnade efter i starten så ligger alla före mig i sina projektarbeten, men jag hoppas på att mina arbetsmoral och min mot vilja för att skapa i mina ögon dåliga saker kommer göra att jag kommer gasa förbi eller åtminstone komma ikapp resten av klassen.

Men nu har jag min grundläggande idé som jag ska hålla mig till, och försöka skapa ett resultat av. Efter som mitt projekt arbete mesta dels är praktiskt så är det en fantastisk produkt som står som slut målet.

Men min tanke bakom mitt projekt arbete, är att utveckla en sida som jag inte alls hållt på med inom foto. Eller försökt göra, men utan att få några resultat som jag vill skylta med. Nämligen mörker, jag ska skapa en fotobok med endast kvälls och nattbilder. Detta endast för att utmana mig själv och utveckla en sida som jag är erkänt dålig på...

Efter att den ide har varit kläckt har jag suttit och funderat på, hur jag vill utforma fotoboken. Det som jag har kommit fram till vore det roligaste är att göra 2-4 kapitel med olika teman. t.ex. natur och stad miljöer. Kommer att ta upp ett problem som jag kommit på med just denna indelning senare.

Men den tidsplanen jag har, är att jag efter att ha tänkt ut foto idéer och hur jag ska utforma min fotobok. Vad för bilder behöver jag, vad vill jag förmedla med bilderna/boken. När jag utformat en grund ide att gå på, är det dags att fota och under den processen ska jag såklart fota vad jag kommer att behöva. Men även forma om idéer och hur jag ska utforma min fotobok. När jag märker att idéer som jag trodde skulle funka, inte alls funkar. Eller tvärt om att det går så bra just med såna bilder att jag ska skapa ett eget kapitel för det eller ett eget stycke inom ett kapitel. Denna process tänka jag hålla på med fram till jul kanske lite över beroende på det material som jag lyckas införskaffa.

För jag vill ett ha ett brett bild material när jag väl kommer till att välja vad för tjänst ska jag använda när jag skapar fotoboken. Men även kunna se, vad jag kommer behöva mer av? Vad behöver jag ändra? Är det något som fattas? Har jag material nog?

För sen tänker jag sitta och knåpa med fotoboken se till att allt ser bra ut, och framför allt se vad det är specifikt som jag behöver i bild material. Och om jag möjligtvis behöver foto om något. Sen i februari/mars är det ju dags att börja skriva en rapport om hur det hela har gått, min förhoppning är att jag ska ha en färdig fotobok då. Men det vore bra om jag kunde få med lite vår bilder, så det inte bara är höst och vinter mörker.

När min rapport är färdig skriven, så kommer jag återigen förhoppningsvis ha en fotobok som jag kan visa upp som min resultat under redovisning. Där kommer det väl rätt mycket att handla om vad gick som jag trodde? Vad gjorde inte det? Varför, vill jag ändra på något med resultatet i hand. Helt enkelt redovisa vad jag lärt mig under denna process.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar